Fakty o jahodách, ktoré zrejme nepoznáte

Úvod ÚvodNiečo o jahodách

Jahody obsahujú množstvo cenných látok a veľmi prospievajú zdraviu. Nielen mozgu, očiam, ale aj srdcu a cievam.

 

1. Sú plné vitamínov a minerálnych látok

Jahody sú nabité vitamínmi a minerálmi. Okrem vitamínov C a K, obsahujú kyselinu listovú, draslík, mangán a horčík. Nízkokalorické ovocie (158 KJ / 100 g) bohaté na vlákninu je zásobárňou antioxidantov a polyfenolov.

 

Z flavonoidov v jahode nájdeme katechín alebo tiež kvercetín, ktoré znižujú riziko kardiovaskulárnych ochorení tým, že tlmí tvorbu celkového a LDL (zlého) cholesterolu. Starajú sa aj o zdravé cievy, pretože krvné cievy uvoľňujú a krv môže lepšie pretekať. Dôsledkom je prevencia kardiovaskulárnych chorôb.

 

Pretože jahody povzbudzujú tvorbu leptínu a adiponektínu, čo sú hormóny, ktoré spaľujú tuky, prispievajú k znižovaniu váhy. Nielenže prispievajú k menšej chuti do jedla, znižujú telesnú hmotnosť a tuk.

 

Z necelých 90% je jahoda tvorená vodou.

 

2. Jahody nie sú plody

Jahoda je sladké ovocie, ktoré vlastne nie je plodom, ale zväčšeným okvetným lôžkom. Plody sú zelené semienka na jahode. U nás sa pestujú jahody, ktoré plodia raz alebo dvakrát (stáleplodiace) ročne.

 

3. Jahody sú aj alergény

Alergiu na jahody spôsobujú organické kyseliny, ktoré toto ovocie obsahuje. Jedná sa o kyselinu jablčnú, citrónovú, chinínovú, šťaveľovú a salicylovú. Práve tieto látky sú dôvodom, prečo jahody tak krásne voňajú a chutia.

 

4. Zber a uchovávanie jahôd

Uvádza sa, že jahody je najlepšie žať ráno. V túto dobu sú totiž prirodzene chladné. Keď je navyše dáte do chladničky na 4-6 ° C, vydržia dokonca až necelý týždeň. Než pod tečúcou vodou, je lepšie jahody umyť tým, že im pripravíte krátku kúpeľ v miske s vodou . Budú lepšie chutiť.

 

5. Zdravotné výhody jahôd

  • Zlepšujú funkcie srdca a mozgu,
  • znižujú vysoký tlak,
  • pôsobia proti rakovine,
  • posilňujú imunitu,
  • znižujú zápal,
  • pôsobia ako prevencia mŕtvica,
  • liečia artritídu a dnu,
  • pomáhajú pri úprave hmotnosti,
  • v tehotenstve prispievajú k prevencii výskytu novorodeneckých vád,
  • proti zápche,
  • proti cukrovke,
  • posilňujú kosti a vlasy,
  • starajú o kožu,
  • majú ani-aging vplyv,
  • starajú sa o oči,
  • zinok v jahodách pôsobí aj ako afrodiziakum.

6. Znižujú vysoký krvný tlak

Draslík a horčík sa v jahodách starajú o dobrý stav ciev a artérií. Znižujú hypertenziu a tuhosť artérií a ciev, čo umožňuje lepší prietok krvi do rôznych častí tela.

 

7. Starajú sa o oči

Jesť jahody môže zabrániť problémom ako sú suché oči, poruchy videnia a zvýšená náchylnosť na infekcie. Flavonoidy a ďalšie látky v jahodách pomáhajú prevencii mnohých očných chorôb, pretože odchytávajú voľné radikály. Vďaka draslíku prispievajú k vyrovnávaniu tlaku v očiach.

 

8. Zvyšujú imunitu

Vitamín C podporuje imunitný systém a pomáha napríklad pri prechladnutí. V 100g jahôd je možné nájsť asi 66 mg vitamínu C, zatiaľ čo odporúčaná denná dávka predstavuje 60-100 mg za deň.

 

9. Pomáhajú pri liečbe artritídy a dni

Antioxidanty a detoxikačné látky v jahodách pomáhajú redukovať artritídu a bolesť pri dne. Prospievajú tiež ako prevencia týchto stavov.

 

10. Posilňujú funkciu mozgu

Fytochemikálie, vitamín C a draslík sa starajú o dobrú činnosť mozgu. Výskum  na starších ženách ukázal, že vyššia spotreba ovocia bohatého na flavonoidy, ako sú čučoriedky a jahody, prispieva k spomaleniu kognitívneho starnutia.

 

11. Zabraňujú vrodeným chybám

Jahody je dôležité jesť aj v tehotenstve. Kyselina listová v jahode má predovšetkým význam v tomto období, pretože pomáha predchádzať vrodeným chybám.

 

12. Starajú sa o kožu

Kyselina salicylová, alfa hydroxykyselina (AHA) a kyselina ellagická bránia akné, znižujú hyperpigmentáciu a odstraňujú mŕtve kožné bunky.

 

13. Pôsobia proti starnutiu

Vitamín C prispieva k tvorbe kolagénu, teda je účinný proti starnutiu pokožky.

 

14. Pôsobia proti rakovine

O tom, že jahody pomáhajú bojovať proti rakovine svedčia obsiahnuté látky ako je vitamín C, kyselina listová, antokyány, kvercetín alebo kaempferol, ktoré pôsobia ako skvelé antioxidanty. Spoločne tvoria vynikajúcu obrannú líniu v boji proti rakovine a rastu nádorov. Denný príjem jahôd je spojený s drastickým znížením prítomnosti a metastáz rakovinových buniek. Štúdia ukázala, že lyofilizovaný jahodový prášok vykazoval dobré hodnoty prevencie rakoviny pažeráka.

 

15. Znižujú zápal

Jahody znižujú zvýšené hladiny C-reaktívneho proteínu (CRP) v krvi, čo je látka produkovaná pečeňou, ktorá zvyšuje zápal v tele.

 

16. Pôsobia proti zápche

Jahody majú vysoký podiel vlákniny, čo pomáha lepšiemu tráveniu a bráni zápche.

 

17. Jahody a cukrovka

Konzumácia jahôd prispieva k lepšiemu stavu glykemického indexu a môžu znížiť riziko vzniku diabetu 2. typu.

 

18. Starajú sa o vlasy

Antioxidanty a vitamíny prispievajú tiež k lepšiemu stavu vlasov, zvlhčujú ich, bojujú proti strate vlasov a bránia vzniku lupín.

 

19. Zdravé kosti

Vitamíny C a K, mangán a draslík v jahodách pomáhajú zlepšiť stav kostí a podporujú prítomnosť vápnika v tele.

 

20. História jahôd

Jahody poznali už v starovekom Ríme (avšak archeologické nálezy dokladajú ešte oveľa skoršiu konzumáciu). Toto kráľovské ovocie sa na našom území začalo viac pestovať v 19. storočí.

 

21. Viac ako hrnček jahôd denne nepomáha

Pri konzumácii tohto ovocia sa určite nenechajte uniesť jeho pozitívnymi vlastnosťami a s pojedaním to nepreháňajte. Nadmerná spotreba jahôd totiž môže spôsobiť hnačku a plynatosť, ochorenie pečene, zadržiavanie vody, choroby obličiek, alergickú reakciu alebo aj zápal výstelky dýchacieho ústrojenstva. Hrnček denne je ideálnym množstvom. Stredný hrnček jahôd vám prospeje aj v tehotenstve.

 

https://dran.webnoviny.sk/fakty-o-jahodach-ktore-zrejme-nepoznate/